Bild
Foto: Filip Stedt
Sidans innehåll
Fartygstid
Ett mål för SWERVE är att förbättra tillgängligheten till svenska forskningsfartyg för svensk marin forskning.
Ett mål för SWERVE är att förbättra tillgängligheten till svenska forskningsfartyg för svensk marin forskning.
Nästa ansökningsomgång för fartygstid kommer öppna i mars 2025 för projekt 2026. SWERVE kommer använda sig av av Marine Facility Planning (MFP) för ansökningar.
Tilldelningen av fartygstid kommer att baseras på den vetenskapliga excellens samt projektets logistiska genomförbarhet, med beslut som fattas av SWERVE:s styrkommitté (SC). En oberoende granskningspanel genomför en vetenskaplig granskning av ansökningarna och ger SC en prioriterad rangordning av förslagen.
De kriterier som används för den vetenskapliga granskningen baseras främst på de som används av Vetenskapsrådet (VR) vid granskning av forskningsförslag:
Har projektet fått forskningsfinansiering från en välrenommerad svensk eller annan finansieringskälla för den föreslagna forskningen (dvs. har det redan genomgått en vetenskaplig granskningsprocess)? (Ja/Nej)
Den logistiska granskningen genomförs av operatörerna för respektive fartyg för att bedöma vilka ansökningar deras fartyg kan stödja. Operatörerna utgår från frågorna nedan:
– Har ditt fartyg de inbyggda/ombordfaciliteter som krävs för att genomföra forskningsplanen (t.ex. sensorer, plattformar, laboratorieutrymme, kojplatser)?
– Passar den begärda tidsramen för expeditionen in i fartygsschemat?
– Kan ditt fartyg resa till den begärda platsen?
– Kan fartyget lagra, hantera eller stödja den extra utrustning som användaren tar med ombord?
– Om detta projekt kan accepteras på ditt fartyg, håller du med om att det kan genomföras inom den begärda fartygstiden?
– Om detta projekt kan accepteras på ditt fartyg, hur många transiteringsdagar krävs sannolikt till det aktuella området?
– Om detta projekt kan accepteras på ditt fartyg, finns det andra planerade expeditioner som det kan samordnas med?
Den huvudsakliga forskaren (Primary Investigator) för den föreslagna forskningen kan vara av vilken nationalitet som helst, men måste vara verksam vid ett svenskt universitet eller en svensk forskningsorganisation. Övriga deltagare i forskningen kan vara internationella, men finansieringen kommer endast att tilldelas en forskare som bor och arbetar i Sverige.
SWERVE uppmuntrar ansökningar från Early Career Researchers (ECR). SWERVE definerar en ECR som en forskare som är inom 11 år efter slutförd doktorsexamen.
Alla discipliner inom marin forskning stöds. Detta inkluderar inte bara de mer traditionella marina disciplinerna biologi, geologi, kemi och fysik, utan även forskningsområden som marin arkeologi, blå ekonomi/tillväxt och biomedicin, till exempel.
Det finns ingen max gräns för antalet dagar som ett individuellt projekt kan tilldelas, men du bör säkerställa att det begärda antalet dagar är välmotiverat utifrån forskningsbehovet. För forskning i områden som kräver lång transit till forskningsområdet kommer din ansökan om fartygstid att bedömas lika med kortare transiteringsresor när det gäller vetenskaplig granskning. Dock kan fartygens kapabiliteter, budgetar och scheman begränsa antalet långdistansresor som kan stödjas.
Varje SWERVE-fartyg har olika operationsområden. Vissa fartyg genomför även olika regionala expeditioner varje år baserat på deras icke-SWERVE-scheman. Besök webbsidan för varje fartyg för att se mer information om deras kommande planer. Om du är osäker på om det område du är intresserad av kommer att stödjas, vänligen kontakta SWERVE-sekretariatet för vägledning.
Här finner du fartygens scheman: SWERVE vessels | Teamup
Vissa fartyg har specifika perioder av tillgänglighet baserat på befintliga scheman, medan andra kommer att bygga sina scheman baserat på de forskningsansökningar som tas emot.
Ansökande kommer att bli ombedda att ange sina föredragna fartyg och ge en motivering för varför de har gjort detta val. Styrkommittén för SWERVE kommer att fatta det slutgiltiga beslutet om vilka projekt som tilldelas vilka fartyg.
Fartygstid finansieras till 50% av VR och 50% av den partnerorganisation som äger eller driver infrastrukturen. Forskare kommer inte att ta emot några medel direkt. Alla medel kommer att hanteras mellan SWERVE och fartygsoperatörerna.
Beroende på vilket fartyg du tilldelas kan det finnas andra kostnader kopplade till din expedition som du måste täcka. Se tabellen nedan för en beskrivning av några av dessa kostnader. Oavsett detta bör alla sökande ha den finansiering som krävs för att analysera prover eller data efter expeditionen.
Detta kommer att bero på vilket fartyg ditt projekt tilldelas. Du kommer att ombes att ange ett minimalt antal personer som krävs för att genomföra din forskning, och vi kommer att sträva efter att placera dig på ett fartyg som kan stödja detta minimala antal. När ytterligare kojplatser finns tillgängliga, kommer varje fartygsoperatör att fatta ett oberoende beslut om hur dessa platser ska fyllas.
Alla fartyg har fartygsbaserad, eller inbyggd, utrustning som kan göras tillgänglig för dig. Många har också annan utrustning tillgänglig för sina fartygsanvändare, eller som kan användas av andra svenska forskare. Denna utrustning kommer att listas i ansökan för att du ska kunna välja. Om du behöver utrustning som du för närvarande inte har, vänligen ange detta i din ansökan och SWERVE-sekretariatet kommer att undersöka om den utrustningen finns tillgänglig inom SWERVE-nätverket. I framtiden kommer en lista över tillgänglig utrustning att finnas på SWERVE:s webbplats.
Om du har en forskningsplan eller idé men behöver ytterligare expertis eller vill arbeta med andra forskargrupper, vänligen kontakta SWERVE-sekretariatet. Vi kommer att kommunicera med vårt nätverk och bjuda in samarbetspartners till din ansökan.
Antalet fartygsdagar som tilldelas (eller antal projekt som finansieras) kommer bero på den tillgängliga budgeten och de fartyg som kan stödja den forskning som får den högsta vetenskapliga rangordningen. Varje fartyg har olika dagskostnader, därför kan det inte bestämmas i förväg hur många dagar på vilka fartyg som kommer att tilldelas.
SWERVE är en ny nationell infrastruktur, och det kommer att ta tid för forskarsamhället, fartygsoperatörer och SWERVE:s ledning/ledning att få alla procedurer och riktlinjer på plats, så vi förväntar oss att vi kommer att få många frågor! Tveka inte att kontakta SWERVE-sekretariatet om du har några frågor som du inte hittar svar på i detta dokument eller på webbplatsen. Kontakta Lovisa Thoursie (SWERVE projektledare; lovisa.thoursie@gu.se).