Länkstig

EOV plattformar

SWERVE kommer att fokusera sina initiala insatser för sensorharmonisering, teknisk expertis och dataleverans på 4 nyckelplattformar. Dessa plattformar representerar inte bara de viktigaste som används av varje SWERVE-fartyg, utan har också välutvecklade internationella standarder för datakvalitet och ett tydligt internationellt imperativ, som definieras genom Global Ocean Observing System (GOOS) väsentliga havsvariabler."

CTD

En CTD (profiler) är ett viktigt instrument för alla oceanografiska discipliner, som tillhandahåller mycket noggrann data om hur salthalt, temperatur och andra variabler (t.ex. syre, fluorescens, turbiditet - beroende på sensorpaket) varierar med djupet (upp till 6000 m). Dessa variabler ger information om vattensäcolumnen, såsom densitet, stratifikation, när och var vattenmassan senast var i kontakt med atmosfären eller isen, storskalig transport och blandning mellan vattenmassor. När de kombineras med kemiska och biologiska parametrar kan mycket mer information erhållas, såsom biologisk produktion i vattenmassan, spridning av föroreningar, etc. CTD-enheter åtföljs vanligtvis av en rosettprovsamlare som ger diskreta vattensamplar från förutbestämda djup för senare analys (som biologisk produktion, föroreningar och kemiska dynamik i det marina systemet).

Ferrybox

En Ferrybox (Fig. 3b) är ett flödesystem som är installerat på ett fartyg och kan kontinuerligt och autonomt mäta fysiska (t.ex. temperatur, salthalt, turbiditet), kemiska (t.ex. näringsämnen, pH, pCO2, O2) och biologiska parametrar (t.ex. klorofyll, fytoplanktonkomposition) medan fartyget är i rörelse (beroende på de installerade sensorerna). Ferrybox-mätningarna ger viktig, högupplöst data som används i stor utsträckning, till exempel för satellitvalidering, modellering och kartläggning av ytvärmeansamling av alger. Ferrybox-system har installerats på europeiska forskningsfartyg och fartyg med möjlighet (dvs. färjor, lastfartyg) sedan 2002 genom EuroGOOS-nätverket, och det europeiska nätverket koordineras genom Ferrybox Task Team under EuroGOOS-flaggan. Även om 5 av de 6 SWERVE-fartygen har ferrybox-system installerade, är RV Svea (genom SMHI) för närvarande det enda fartyget som levererar Ferrybox-data i realtid till Copernicus Marine Services (https://marine.copernicus.eu/).

MVP

Moving Vessel Profilers (MVPs; Fig. 3f,g) är nyare utvecklade plattformar för automatiserad datainsamling. Dragna bakom ett fartyg samlar MVPs EOV-data medan fartyget är i rörelse genom att ta profiler av havet genom djupet. MVP ger därför djupprofilen från en CTD, men den tidsmässiga/spatiala profilen från en ferrybox.

Väderstationer

Väderstationer: Marina väderstationer är avgörande för insamling av klimatrelevant data som används i marin forskning och för tjänster som exakta klimatprognoser och väderleksrapporter. Stationerna är utrustade med avancerade vädersensorer för vindhastighet, lufttryck, temperatur/fuktighet, jordens strålningsbudget på ytan, jordens långvågiga strålningsbudget, nederbörd och aerosol-egenskaper.